Žiželice – Na konci loňského roku došlo k intenzivnímu sesuvu svahu pod komunikací I/27 v obci Žiželice, tedy na hlavní komunikaci z Mostu do Žatce. Odhadem je v pohybu 90 tisíc m3 zeminy. V ohrožení jsou budovy, místní kaple, ale i doprava v obci. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zde začalo provádět vrty, kterými plánuje odčerpávat spodní vodu.
„Kluzké geologické vrstvy se dávaly do pohybu, nikoliv v souvislosti se stavbou přemostění, ale v souvislosti s podložím jaké tady je, protože zde je skutečně velmi složité geologické prostředí,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Vrtná plošina. Foto: Jitka Fárová
Vrtná plošina tu pracuje od úterý a bude tu zřejmě do konce příštího týdne. „Rozhodli jsme, že provedeme to, co nám odborníci, projektanti a geologové doporučili, tedy tři 30 metrů hluboké vrty, které začnou fungovat jako studny, a které začneme odčerpávat. Tím začneme odvádět spodní vodu. V okamžiku, kdy kluzným plochám vezmeme vodu, stabilizujeme celý svah,“ vysvětlil Rýdl a dodal, že vrty vyjdou na jeden milion korun.
ŘSD je připraveno na následné měření, aby se zjistilo, jaký je efekt samotného odčerpávání vody.
Jednotlivé vrstvy geologického podloží v Žiželicích. Foto: Jitka Fárová
Nebezpečný svah podle starostky obce stále ujíždí. „Zatím jsme do ujíždějícího svahu investovali okolo pěti milionů korun, dostali jsme finanční dar od Ústeckého kraje v podobě dvou milionů korun, což nám hodně pomůže. Samozřejmě se snažíme o dotační titul z Ministerstva pro životní prostředí,“ uvedla starostka Žiželic Květa Panská s tím, že roční rozpočet obce je okolo 11 milionů korun.
UZAVÍRKA SILNICE Č. 27
Stavební firmy začaly už o prvním dubnovém víkendu vrtat piloty pro 380 metrů dlouhý most přes údolí. Řidiče nyní čeká kompletní uzavírka. Ta začne 15. května 2024. Pro vozidla do 6 tun bude uzavírka do prosince 2024, pro vozidla nad 6 tun do února 2026. Denně projede Žiželicemi 10 až 12 tisíc vozidel.
Pro řidiče stanovily úřady dvě objízdné trasy:
Pro vozidla do 6 tun vede objížďka na cestě mezi Žatcem a Mostem přes Staňkovice a kruhové objezdy na dálnici D7.
Pro ostatní dopravu je objízdná trasa na cestě mezi Plzní a Mostem vedena od jesenické křižovatky po silnicích číslo 6 a číslo 16 směrem na Slaný, odtud pak po silnici číslo 7 a po D7 směrem na Chomutov s možností sjezdu z dálnice směrem na Most.
Začátkem dubna se začaly provádět vrty pro mostní pilíře. Foto: Jitka Fárová
Cílem obchvatu Žiželic je odvést tranzitní dopravu mimo obec, a tím zajistit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Zprovoznění stavby se plánuje v únoru roku 2026.
Investorem stavby za 783 milionů Kč bez DPH je Ředitelství silnic a dálnic. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Silnice Group, Eurovia CS, SMP CZ, Valbek a Geofos.