Jirkov – Jirkovské mateřské školy mají od července novou ředitelku. Dosavadní ředitelka Eva Kozlerová odešla do důchodu a konkurz na její nástupkyni vyhrála vedoucí MŠ Čtyřlístek Ivana Šestáková. Jaké změny chce nastolit a s jakými problémy se bude muset potýkat?
Co vás vlastně vedlo k tomu, že jste se přihlásila do konkurzu na ředitelku?
Jirkovské mateřské školy jsou moje srdeční záležitost, pracuji tu celý život. Nastoupila jsem hned po maturitě a prošla několika místními školkami až k pozici vedoucí Čtyřlístku a zástupkyni ředitelky. Tohle je další životní
i pracovní výzva, možnost zúročit všechny své dovednosti a znalosti včetně bakalářského studia v oboru školský management.
S čím jste se do konkurzu hlásila, jaký směr chcete školkám dát?
Chtěla bych, aby práce v Mateřské škole Jirkov pokračovala v duchu, který sem vnesla paní ředitelka Kozlerová. Přestože jsme poměrně velká organizace, je nás deset mateřinek, je tu pořád rodinné a přátelské prostředí. A to je pro práci důležité.
Co nějaké změny či novinky? Plánujete?
Na začátku moc věcí měnit nechci. Ne že bych neměla nápady nebo tipy, ale chci si nejdřív situaci zmonitorovat a zjistit, jestli jsou změny opravdu potřeba. Jestli by něco mohlo fungovat lépe nebo pružněji. Je třeba říci, že Mateřská škola Jirkov funguje velice dobře. Možná i díky tomu, že jako vedoucí jednotlivých školek máme pravomoci rozhodovat si o určitých věcech samy a nejsme tolik vázáné na centrální ředitelství. Což není u podobně sloučených organizací vždy samozřejmé.
A výhledově? Nějaké konkrétní nápady určitě v hlavě máte.
Chtěla bych vnést do školek trochu moderního školství, což je třeba zavádění IT technologií. Ale jak jsem říkala také u pohovoru - pouze v rozumném rozsahu. Mám totiž pocit, že děti jsou těmi technologiemi zahlcené i doma, takže jim víc chybí takový přirozený život a hraní. To se nesmí ze školek vytratit. Na druhou stranu mateřinky v této oblasti opravdu hodně zaostávají, protože veškerá pozornost včetně třeba dotací v oblasti IT se soustředí na základní a vyšší školství.
Jaké konkrétní IT technologie máte na mysli?
Především výukové prostředky jako třeba interaktivní tabule nebo stůl. Ty slouží v podstatě jako velký tablet a děti s ním umí zacházet někdy i lépe než paní učitelky. Tyhle moderní způsoby výuky bych chtěla do školek postupně zavést.
Víte už teď o nějakém problému, který budete muset jako ředitelka řešit?
Na jeden určitě narazíme. Přes padesát procent učitelek je zhruba ve stejném věku a hrozí, že řekněme ze sedm či osm let jich může několik najednou odejít do důchodu. A to může být problém, protože sehnat třeba deset mladých učitelek není jen tak. Ony se totiž do předškolního školství moc nehrnou.
Dá se na to nějak připravit?
Těžko. Budeme muset odchody a náhrady řešit pružně a operativně podle toho, jaká situace nastane.