Zavedení pružné pracovní doby v některých organizacích, úprava přesčasů, ale také snídaně se šéfem. To a řadu dalších zlepšení v zaměstnávání za sebou zanechává projektu „GENAU - genderové audity“. Rovné příležitosti v praxi na sobě vyzkoušely instituce jako knihovna a hospic v Mostě nebo střední školy v Chomutově. Více k záměru, který přinesl výhody zejména „řadovým“ zaměstnancům a zaměstnankyním, sdělil Pavel Staněk z realizačního týmu Vzdělávacího centra Genesia.

Dělali jste genderové audity v organizacích jako je knihovna nebo hospic, soukromá společnost nebo střední škola. Nalezli jste v zaměstnaneckých týmech těchto institucí nějaké kritické oblasti a bariéry, které bortí genderovou rovnost?

Bohužel jsme kvůli zavedení GDPR přišli o jednoho zaměstnavatele, který musel realizaci auditu odmítnout. Místo devíti jsme tedy nakonec pracovali jen s osmi subjekty.

Cílem auditu nebylo danou organizací v této problematice ´vymáchat´, ale popsat a upozornit, a navíc navrhnout kroky k nápravě a vylepšení. Dílčí nedostatky se týkaly spíše formálních věcí typu dopracovat interní směrnice ve vztahu k rovným příležitostem.

Naopak nás velmi mile překvapilo, jak jsou zaměstnavatelé v tomto směru citliví a vnímaví a mají chuť v oblasti rovných příležitostí a přístupu k zaměstnancům a zaměstnankyním dále pozitivně působit. Při vyslovení slova „gender“ s námi nikdo dveře nevyrazil.

Mezi jednotlivými organizacemi by se dal přeci jen čekat nějaký zásadní rozdíl - například v soukromé sféře, veřejnosprávní sféře či v prostředí sociálních služeb se vyskytují hodně různorodé profese…

Z podstaty jednotlivých organizací ano. Něco jiného je formovat přístup například k benefitům v soukromé firmě a na magistrátu středně velkého města. Všechny subjekty se každopádně pevně drží zákonných norem a předpisů. Hodně se uplatňuje individuální a citlivý přístup vedoucích ke svým podřízeným.

Bylo tedy vůbec co „napravovat“? Jaké konkrétní změny a zlepšení jste například navrhli?

V přístupu k zaměstnancům a zaměstnankyním jsme v několika organizacích navrhli neformálnější způsoby komunikace - například takzvanou Snídani s tajemníkem/šéfem. Lidé mají vždy lepší motivaci, když jsou do dění v dané organizaci vtaženi a mohou vyjádřit svůj názor a diskutovat.

V několika případech jsme navrhli i zavedení pružné pracovní doby, úpravu pravidel pro čerpání přesčasů, zavedení pravidelného hodnocení zaměstnanců a zaměstnankyň, ale i jejich vedoucích a podobně.

Co je finálním výstupem projektu? A dostane se k němu veřejnost?

Finálním výstupem projektu je Závěrečná zpráva genderového auditu, která je zpracována na základě standardů genderového auditu vydaného Úřadem vlády České republiky. Tyto zprávy budou přístupné na našem webu.

Projekt „GENAU - genderové audity“ s reg. číslem CZ.03.1.51/0.0/0.0/16_050/0006285 realizovala Vzdělávací centrum Genesia, z. s., a to od září 2017 do srpna 2018. Projekt je spolufinancován z finančních zdrojů ESF a státního rozpočtu ČR.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru