ČR, Ústecký kraj - Správa železnic akceleruje v letošním roce přípravu desítek investičních akcí. Další desítky projektů postoupí do realizační fáze. Intenzivně pokračuje i projekt přípravy pilotních úseků vysokorychlostních tratí (VRT) a rekonstrukce nádražních budov. Dokončí se podrobnější diagnostika a statické posouzení železničních mostů. K prioritám se nadále řadí bezpečnost na železničních přejezdech.
V tomto roce Správa železnic počítá s realizací více než 75 investičních akcí s náklady vyššími než 30 milionů Kč za každou z nich. „Úspěšně pokračuje další příprava významných investičních akcí. Řadí se k nim například stavby projektu železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna, kde jsme u některých postoupili k přípravě dokumentací pro stavební povolení,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Nejvýznamnější investiční akce s předpokládaným zahájením realizace v roce 2020
V roce 2020 uvede Správa železnic do provozu 48,9 km modernizovaných tratí a zahájí stavby na 106,8 km tratí. Díky modernizaci nádraží se zvýší počet stanic, zastávek a výpravních budov přístupných pro osoby se zdravotním postižením. Vybrali jsme stavby v Ústeckém kraji.
Nádražní budovy, doplnění přístupů a zajištění bezbariérové přístupnosti železničních stanic:
- Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v Roudnici nad Labem
- Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v Lovosicích
Celkové rekonstrukce traťových úseků a železničních stanic:
- Rekonstrukce stanice Bohosudov
Technologické stavby:
- GSM–R Ústí nad Labem – Chomutov
- GSM–R Chomutov – Cheb
Pokročí předprojektová příprava vysokorychlostních tratí (VRT)
Správa železnic v roce 2020 dále pokročí v územní a předprojektové přípravě VRT. V předprojektové přípravě se plně využijí výsledky spolupráce Správy železnic se SNCF, tedy tzv. Manuál Správy železnic pro projektování VRT ve stupni DÚR. VRT tak budou v ČR projektovány až na rychlost 320 km/h. Naplno se rozběhne spolupráce Správy železnic a DB Netz v projektové přípravě přeshraničního tunelu v Krušných horách. Dojde ke společnému zadávání veřejných zakázek souvisejících s realizací tohoto velkého společného evropského projektu obou manažerů infrastruktury.
Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech
Zvyšování bezpečnosti drážního provozu a stále lepší zabezpečení železničních přejezdů zůstává jednou z hlavních priorit i v roce 2020. Je připraveno doplnění kamerových systémů na 14 vybraných železničních přejezdech o software pro detekci dopravních přestupků a jejich předávání Policii ČR. Zároveň Správa železnic zahájí přípravu realizace kamerových systémů s detekcí dopravních přestupků na dalších 16 vybraných přejezdech. V oblasti zabezpečovací techniky bude Správa železnic pokračovat v ověřování dalších možností ke zvyšování bezpečnosti provozu na železničních přejezdech. Ověřovací provoz se zahájí také u hliníkových závorových břeven.
Kontrola železničního mostu u Duchcova. Foto: Oldřich Hájek
Dokončí se podrobnější diagnostika a statické posouzení železničních mostů, a to především v programu pro diagnostiku a přepočty mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi. Speciální diagnostice, popř. statickým přepočtům budou ale podrobeny i další mosty.
V roce 2020 bude pokračovat zvýšené tempo realizace komplexních opravných akcí, a to na celostátních i regionálních dráhách. Cílem je eliminovat existující propady rychlosti a předcházet vzniku pomalých jízd.
K nejvýznamnějším patří:
- Oprava trati v úseku Rakovník – Domoušice
- Oprava úseku Petrohrad – Kryry (zahájeno 2019)