Most – Na 4. Základní škole v Mostě se žáci chodí o přestávky koukat, jak se daří zasazeným rostlinám ve speciálním pařníku. Rostliny nejsou jen tak ledajaké. Jsou pěstovány hydroponicky ve speciálním zařízení, jehož pořizovací cena je neuvěřitelných 100 tisíc korun. Mostecká 4. ZŠ patří mezi několik pilotních škol, které získaly hydroponickou zahradu bezplatně na půl roku.
V jednotlivých květináčích nejsou jen běžné bylinky, které denně využíváte v kuchyni. Najdete v nich i poměrně vzácné kousky. Třeba tropické rostliny. Jedno mají společné – jsou pěstovány hydroponicky, tedy v živném roztoku. „Do této hydroponické zahrádky se vejde sto rostlin, některé druhy máme dvakrát. V košíčku je minerální vata, do které se vysejí buď semínka, nebo se tam umístí řízek rostliny. Až začnou klíčit, postupně kořeny prorostou do korýtka, kde proudí roztok se živinami. Moje žena pracuje v botanické zahradě v Teplicích, takže nám poskytla např. řízky netýkavky Nová Guinea. Přestože jde o řízky, už celkem úspěšně kvete. Máme tu také například kalanchoi, což je sukulent, který by měl být vlastně v suchu, přesto mu hydroponie velmi prospívá a už má i nové listy,“ uvedl několik zajímavostí učitel přírodopisu a chemie Svatopluk Frolík, který se hydroponii věnuje se žáky nejvyššího ročníku v rámci výuky ekologie.
Hydroponická zahrada poutá o přestávkách pozornost. Krabice na podlaze obsahuje počítač, v lahvích jsou potřebné roztoky. Foto: jip
Na úzký vztah s Botanickou zahradou Teplice odkazuje i další rostlina, která byla vyšlechtěna přímo tam. „Je to Kohleria Šárka. Bývalý ředitel pojmenovával nové odrůdy rostlin po zaměstnankyních botanické zahrady,“ dodává učitel.
Speciální pařník nevypadá nijak složitě. V podstatě se jedná o regál s několika policemi, kde jsou umístěny jednotlivé květináče s rostlinami. To vše je uzavřené ve foliovém obalu se dvěma zipy, aby se dala přední stěna srolovat a žáci s učitelem měli k rostlinám pohodlný přístup. Na zemi je pod nejnižší poličkou v krabici uložen malý počítač, který to celé řídí – tedy dobu osvitu, dávkování vody, která je vedena čerpadlem do korýtka, z něhož ke květinám stéká samospádem a pak zpět dolů do nádrže. K tomu patří pH metr a konduktometr, který měří různé veličiny jako pH či vodivost. K tomu čerpadla také dávkují univerzální hnojivo a roztok na úpravu pH. „Náš úkol je v podstatě velmi jednoduchý – my pouze doléváme jednu konvičku čisté vody týdně. To je opravdu vše. A pak tedy hlídáme, zda se tam nešíří spory plísně,“ vysvětluje Frolík.
Aby se nesnižovala zásluha žáků, je třeba doplnit, že jednotlivá semínka zasazovali samotní žáci, proto květináče nesou jejich jména. V některých případech je i doplněno, o jaký druh rostliny se jedná. „Já jsem jim naopak ukázal, jak se do minerální vaty zasazují řízky, protože to už vyžaduje zkušenosti. Podstatné je, že žáci od té doby mohou pravidelně sledovat, jak rostliny rostou a jak se jim daří,“ uzavírá učitel přírodopisu.
Jestli bude i nadále hydroponická zahrada zdobit chodbu mostecké základní školy, to záleží na úspěšnosti školy při hledání sponzora, který by tento zajímavý projekt zafinancoval.