Kadaň – Galerie Josefa Lieslera v Kadani nabízí aktuálně výstavu malíře Šimona Kučery s názvem Konvergence. Co jeho dílo představuje, přiblížila Karolína Odlasová.
Před mnoha a mnoha lety, tuším, že to bylo tak v roce 2008, jsem byla na unikátní výstavě krále op-artu, maďarského rodáka Victora Vasarelyho. Do dnešních dní je to jedna z výstav, na kterou jsem si tenkrát dojela až do Muzea moderního umění v Olomouci, a která se v mém žebříčku stále drží na pomyslném vrcholu nejlepších kurátorských počinů vůbec. Vasarely byl jedním z hlavních představitelů směru, který na základě geometrických abstrakcí vytvářel dojem optických iluzí. Jeho malby tak budily silně plastický dojem, a když si uvědomíme, že svá vrcholná díla tvořil v šedesátých letech minulého století, kdy slovo “digitální” neexistovalo, žasneme nad jeho pokrokovým odkazem doteď.
A co má šestnáct let stará výstava v Olomouci společného s výstavou Konvergence Šimona Kučery? Tento slovenský malíř, absolvent Akademie výtvarných umění a designu v Bratislavě, se jako Vasarely zaměřuje nejen na kompozici, barvu a tvar, ale hlavně na optickou iluzi. Jeho abstraktní malby, které sám označuje jako “virtusféry”, nutí diváka na cestě galerií zastavit a doslova se stát součástí dynamického propojení klasického malířství s všudypřítomnou digitální realitou. Harmonické tóny, které jsou výsledkem spojení, nenápadně stírají hranice tradiční a “digitální” epochy a díky tzv. pixelové skladbě malířského zpracování navozuje u diváka příjemný, až meditativní pocit optické iluze.
Výstavu kurátorsky vedla galeristka Lucie Filipová a podařilo se jí citlivě spojit soubor pláten, která Kučera vytvořil mezi lety 2021–2024. Kontemplativní charakter se nese celým výstavním prostorem, který jemně dokresluje rozdělením maleb na mozaiky, vlny a bubliny.
Důležitým aspektem tvorby je atypický tvar pláten, která napíná na speciálně vyrobené dřevěné rámy, což ještě znásobuje celkovou dynamiku maleb a působí tak na diváka prostorovým a plastickým dojmem.
Výraznou stopu na tvorbě Šimona Kučery zanechal jeho profesor z Akademie výtvarných umění Ivan Csudai. Jejich vzájemnou souhru a oboustrannou inspiraci můžeme na výstavě vidět například v dílech nazvaných S nebo Bubble, kdy byl pastelový geometrický základ Kučerových děl “dozdoben” Csudaiovým typickým vizuálním rukopisem.
Teprve osmadvacetiletý umělec se již nyní díky své píli a odhodlání řadí k nadějným tvářím současné mladé slovenské malby. Klasickou abstraktní malbu se mu podařilo překlopit do současného vizuálního jazyka a jeho osobitá kombinace barev, tvarů, kompozice, a hlavně již zmiňované optické iluze, promlouvají k divákovi neotřelým, avšak srozumitelným jazykem.
Výstavu tohoto velmi nadějného mladého umělce si v Galerii Josefa Lieslera v Kadani můžete prohlédnout až do 7. dubna 2024.