Tržby v pohostinství vzrostly, do restaurací ale chodí míň lidí než před covidem
Zdroj: Storyous
Zajímavosti

ČR - Tržby v pohostinství za poslední čtvrtletí vzrostly oproti předchozímu kvartálu o 73 procent a průměrná tržba na podnik o 44 procent, důvodů k radosti ale obchodníci v oblasti stravování, pohostinství a ubytování stále příliš nemají.

Počet osob, které restaurační zařízení navštěvují, sice přes léto dosáhl tradičního vrcholu, přesto restaurace pocítily téměř desetiprocentní úbytek hostů. Vyplývá to z údajů společnosti Storyous, která vytváří komplexní restaurační systém. Skokově se také zdražují potraviny, což budou muset do svých koncových cen promítnout i restaurace. Podnikům navíc stále chybí personál.

„Lidé se do restaurací nevrátili. Alespoň ne do té míry, jak chodili před koronavirou pandemií. Léto bývá společně s předvánočním obdobím pro restauratéry tradičně tím nejsilnějším v roce. Z našich údajů nám vychází, že letošní letní čísla jsou sice těmi nejvyššími, ale není moc s čím srovnávat, když podniky měly několik měsíců kvůli vládním opatřením zavřeno, případně jim fungovalo pouze výdejní okénko. Oproti roku 2019 došlo v průměru o desetiprocentní pokles návštěvnosti. Liší se to samozřejmě regionálně. V některých krajích je ten úbytek hostů téměř 15 procent,“ říká CEO společnosti Storyous Igor Třeslín.

Nejhůře je na tom Praha s téměř patnáctiprocentním poklesem návštěvnosti podniků, která od loňského roku zažívá citelný úbytek turistů, zejména těch zahraničních. Srovnatelná čísla vykazuje ještě Vysočina, následuje Pardubický kraj s dvanácti procenty.

Nejlépe si podle údajů společnosti Storyous vedou Olomoucký a Jihomoravský kraj, které si oproti roku 2019 naopak polepšily o více než 10 procent. Více návštěvníků evidují ještě podniky v Královéhradeckém, Jihočeském a Středočeském kraji. Za nejpravděpodobnější příčinu tohoto nárůstu považuje Storyous turismus ve vybraných lokalitách těchto krajů a fakt, že řada Čechů v posledních dvou letech vyměnila zahraniční dovolenou za tuzemskou. Jižní Morava, Šumava a Krkonoše jsou navíc oblíbenými dovolenkovými destinacemi. Čísla přirozeně nejde generalizovat, bavíme se o průměru, konkrétní restaurace můžou mít v návaznosti na svou klientelu a jejich zvyklosti zkušenost rozdílnou.

Lidé při návštěvě restaurací utratí o 9 procent více než vloni

Z dat společnosti Storyous dále vyplývá, že celkové tržby v oblasti ubytování, stravování a pohostinství za třetí kvartál letošního roku (červenec, srpen, září) v mezičtvrtletním porovnání vzrostly o 73 procent. V porovnání s prvním kvartálem letošního roku dokonce o 278 procent, byly tedy téměř čtyřnásobné. Oproti loňskému roku se pak jedná o téměř 23procentní nárůst. Lidé při jedné návštěvě v restauraci utratili zhruba o 9 procent víc než ve stejném období v roce 2020. Průměrná tržba na podnik se však ve třetím kvartálu 2021 zvýšila pouze o 3,6 procenta (vůči roku 2020). Příčina je jasná – hosté přestali chodit do restaurací v takové míře jako před koronavirem. Důvodů může být celá řada – lidé se například stále bojí chodit, aby se nenakazili koronavirem, začali si více vařit doma, protože pracují z domu ve větší míře než před pandemií, nebo jsou nuceni šetřit. Provozovatelům navíc rostou náklady.

Přestože podniky za sebou mají doposud nejsilnější měsíce roku, respektive měsíce, kdy po dlouhé době mohly plnohodnotně fungovat, vyhráno zdaleka nemají. S nastupujícím podzimem počty návštěvníků klesají. Do budoucna je navíc potřeba připravit se na další zdražování. V pohostinství stále také chybí personál a restaurace mnohdy musí omezovat otevírací dobu nebo redukovat své menu.

„Restauracím vznikly velké finanční ztráty, jelikož byly extrémně dlouho limitované vládními restrikcemi a ty byly pro gastronomii fatální. Provozovatelé se nyní snaží zajistit existenci a obnovit zisk, s čímž souvisí i postupné zvedání cen. Zvyšuje se totiž i cena surovin a dodavatelských služeb, což se na finálním zdražování v rámci trhu jednoznačně podepisuje také. Lidé by ale na restaurace neměli zanevřít. Klíčové je teď hlavně to, aby nedošlo k další uzávěře s tím, jak rostou počty nakažených. Na základě našich zkušeností ze Španělska, kde také působíme, víme, že restaurace můžou při dodržování bezpečnostních opatření plnohodnotně fungovat i během koronaviru. Podzim bude pro řadu podniků klíčový a rozhodující,“ vysvětluje Třeslín

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru