Osek, Dlouhá Louka – Na zasedání oseckých zastupitelů před prázdninami padla informace o plánovaném projektu vybudování lanovky na Dlouhou Louku. Lanovka by měla začínat v Louce u Litvínova, vést přes Koldům a končit na Dlouhé Louce. Vedení Oseka vidí v projektu možnost, jak v budoucnu dopravovat turisty do zmíněné lokality ekologickým způsobem a slibuje si i zvýšení zájmu turistů.
Projekt je v režii města Litvínova. Informace k našemu dotazu, v jaké je momentálně fázi, nám poskytla tajemnice městského úřadu Eva Hojdarová. „Předně chci zdůraznit, že se nejedná o projekt, ale o ideový záměr. Souvisí s plánovanou revitalizací našeho regionu po těžbě uhlí a je potřeba k němu nahlížet ze širší perspektivy.“ Pro představu se podle Hojdarové nabízí jeden z možných pohledů, kterým je revitalizace důlních výsypek, propojení turistiky a cyklotras na Krušnohorskou magistrálu například od jezera Most přes Krušnohorské technické muzeum a podobně.
„Cílem záměru je zajištění kapacitní a ekologické dopravy nejen pro návštěvníky vyhledávané turistické lokality Dlouhá Louka, která je využívána pro letní i zimní turistiku,“ míní Hojdarová. V současné době se do lokality mohou zájemci dostat pouze po silnici III/01310, a to především individuální automobilovou dopravou. Na trase Litvínov – Osek – Dlouhá Louka jezdí autobusová linka 526, pouze ale o víkendech, v podobě 3 párových spojů za den.
„Tato autobusová linka je v turisticky atraktivních dnech často zdržována dopravními zácpami na silnici III/01310, způsobenými nadměrnou zátěží této komunikace. Dalším problémem je parkování osobních automobilů v rozporu s platnou legislativou v celé lokalitě. Jedním z možných řešení dané situace je výstavba lanovky,“ vysvětluje k plánům města Hojdarová.
K tomu, aby mohl být záměr realizován, je podle tajemnice třeba splnit několik podmínek. Trasa lanovky by se musela vyhnout chráněným územím a stejně tak rodinným domům. „Je třeba, aby horní stanice lanovky byla umístěná vhodně vzhledem k poloze turistických tras a spodní stanice, případně mezistanice tak, aby bylo zajištěné napojení na kapacitní veřejnou dopravu, stejně jako možnost zajistit dostatečnou kapacitu pro parkování osobních automobilů v blízkosti stanice.“
Na základě výše uvedených podmínek byla podle Evy Hojdarové vytipována vhodná trasa lanovky. Ta by měla vést od železniční stanice Louka u Litvínova přes mezistanici Litvínov, Koldům, do lokality Dlouhá Louka s umístěním horní stanice lanovky co nejblíže rozcestí turistických tras, u restaurace.
Výhody takto zvolené trasy vidí tajemnice v napojení lanovky na ekologickou a kapacitní železniční dopravu v Louce u Litvínova, kde se stýkají dvě železniční tratě. Ty podle ní mohou zajistit přímé spojení se všemi statutárními městy v Ústeckém kraji, jako je Děčín, Ústí nad Labem, Teplice, Most a výhledově i Chomutov. Výhodou je také možnost napojení lanovky na autobusy MHD u mezistanice Litvínov a Koldům.
„U spodní stanice i mezistanice lze vybudovat parkovací domy s kapacitou stovek parkovacích míst pro osobní automobily. V letním období je možné uvažovat i o lokalitě Litvínov, Koldům jako o cíli cest. Je zde rozsáhlý sportovní areál, který se má dále rozšiřovat. V neposlední řadě by lanovka mohla vhodně doplnit ekologický systém veřejné dopravy DÚK,“ uvádí k výhodám záměru Hojdarová.
Řešení ale podle ní nese také svá rizika. Může dojít například k výraznému zvýšení návštěvnosti turistů, což by pro lokalitu Dlouhé Louky znamenalo velkou ekologickou zátěž. Neméně významný je problém neefektivní ekonomiky provozu lanovky v případě jejího malého vytížení, například v případě špatného počasí. Zohlednit se musí také finanční náročnost výstavby lanovky, včetně tří stanic a její délky, která má být cca 6 kilometrů.
„Jednoduché nebude ani stanovení výše jízdného tak, aby přiměřeně pokrývalo provozní náklady a zároveň bylo přijatelné pro potenciální návštěvníky lokality. Na základě předběžných konzultací s odborníky v oboru i se zástupci okolních samospráv byla formulována vhodnost zpracování studie, která by upřesnila možnosti uvažovaného projektu včetně upřesnění všech provozních a ekonomických parametrů a rizik,“ uzavřela k tématu možné výstavby lanovky na Dlouhou Louku tajemnice Městského úřadu v Litvínově.