Mladá Boleslav - Škoda Auto představila model Kodiaq komplexně upravený pro použití Zdravotnickou záchrannou službou. Vůz je vybaven sadou nejmodernější lékařské techniky a připraven pro zástavbu dalších prvků dle potřeb a přání zákazníků.
Demonstrační vůz je osazen nejmodernější majákovou a výstražnou technikou, přičemž některé z vysoce svítivých LED prvků jsou v České republice použity a homologovány vůbec poprvé.
„Jsem velmi rád, že již tak krátce po úspěšném vstupu modelu Škoda Kodiaq na trh můžeme představit speciálně upravenou verzi vozu pro záchrannou službu. Robustní mechanika a prostorný interiér vozu umožňují zástavbu nejrůznější specializované techniky a širokou škálu využití nejen zdravotníky a ostatními složkami Integrovaného záchranného systému, ale i mnohými dalšími subjekty jako pohotovostní či zásahové vozidlo,“ říká Miroslav Bláha, vedoucí prodeje Škoda Auto Česká republika.
Světelná technika Whelen z nejmodernějších vysoce svítivých diod zahrnuje mimo jiné modrá světla v masce chladiče, v předních blatnících i pátých dveřích vozu. Střecha vozu je osazena hi-tech světelnou majákovou rampou nejvyšší řady Whelen Legacy, kterou doplňuje siréna o výkonu 100 W a stejně výkonný reproduktor. Za zadním oknem vozu je namontována plně programovatelná tzv. sváděcí světelná alej, která umožňuje dopravní signalizaci.
Specializovaná výbava dále zahrnuje například výsuvný modul systému Carmo Sortimo pro lékařské vybavení, různé úchytné popruhy, hasicí přístroj i odolnou dělící přepážku. Z lékařské techniky je vůz vybaven například záchranářskou sadou Weinmann, zahrnující mimo jiné špičkový defibrilátor, odsávačku, plicní ventilátor či lékařskou sadu první pomoci.
Zdroj: ŠKODA AUTO
Představený vůz v záchranářském provedení vychází z výbavy Ambition a pohání jej nejžádanější pohonné ústrojí na domácím trhu: motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW v kombinaci s pohonem všech kol a dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Zásahový vůz lze osadit pohonným ústrojím dle přání zákazníka.
S ohledem na některé společné atributy zástaveb je Škoda připravena upravit model Kodiaq mimo jiné jako velitelský vůz pro Hasičský záchranný sbor, speciál pro Policii České republiky i městské policie a další nejen záchranářská odvětví.
Co je systém rendez-vous
Vozy Škoda úspěšně slouží v setkávacím systému Zdravotnické záchranné služby Víceúrovňový setkávací systém (rendez-vous) je moderní způsob organizace výjezdových skupin a stanovišť záchranné služby, poprvé byl využit v 70. letech 20. století. Principem organizace systému je setkávání dvou druhů výjezdových skupin. Rychlá zdravotnická pomoc ve složení řidič záchranář a střední zdravotnický pracovník s velkým sanitním vozem a posádky rychlé lékařské pomoci ve složení lékař a řidič-záchranář v rychlém kompaktním voze. Speciální vozidla systému rendez-vous jsou vybavena veškerým vybavením k ošetření pacienta shodném s velkými sanitními vozidly, ale nedisponují mobilizačním vybavením (nosítky a prostorem pro převoz).
Výhodou systému je především rychlost zásahu v aglomeracích a menší nutný počet lékařů. Ve městech se kompaktní vůz dostane k pacientovi rychleji a snadněji než velký sanitní automobil a lékař se ihned po příjezdu věnuje ošetření pacienta. Po příjezdu velkého sanitního vozu je pacient transportován do nemocnice tímto vozem, již bez asistence lékaře, který je tak rychle připraven k dalšímu výjezdu. Pokud je nutná spolupráce lékaře i při transportu pacienta (méně než 10 % případů), jedou obě vozidla do nemocnice, přičemž lékař se přesune do sanitního vozu.
Ve 13 krajích České republiky, které systém rendez-vous využívají, aktuálně slouží potřebám Zdravotnické záchranné služby více než 80 vozů Škoda, z toho zhruba 70 % tvoří modely Yeti.