Most – Dopravní policisté před pár minutami ukončili dvoudenní celostátní akci ROADPOL zaměřenou na kontrolu autobusů a nákladních vozů. Zapojila se do ní i dopravní policie z územního odboru Most. S mobilními váhami hlídka ve čtvrtek kontrolovala vybrané vozy na silnici I/13 u jezera Matylda – hlavní spojnici mezi Mostem a Chomutovem, v pátek pokračovala na téže silnici, tentokrát na úrovni obce České Zlatníky.
Na úřady schváleném pevném stanovišti tráví hlídka celý den. „Výběr vozů probíhá dvěma způsoby. Buďto v terénu v okrese jezdí jedna předsunutá hlídka, která vytipovává vozy a následně je stáhne na kontrolní místo, nebo používáme dalekohled a z dálky si vybíráme vozy, které zastavíme,“ popisuje Jan Vágner z dopravního inspektorátu územního odboru Most. Policisté se v pátek dopoledne zaměřili spíše na menší dodávky, protože dle jejich zkušeností bývají častěji přetížené než velká nákladní auta.
Policisté mohou provádět vážení jen na předem schválených místech. Foto: jip
První vůz, který policisté zastaví, má polskou SPZ. Policisté nejprve zkontrolují všechny dokumenty a doklady, provedou prohlídku technického stavu a nechají si ukázat nákladní prostor. Protože je zaplněn nákladem, navigují řidiče na váhu. „Pokud by byl nákladový prostor téměř prázdný, nebudeme ho na váhy zbytečně posílat,“ vysvětluje dopravní policista. Vážení proběhlo v pořádku, polský řidič tak po pár minutách odjel.
Druhý pokus o zastavení vytipovaného vozu se proměnil poměrně v akční zápletku. Řidič dodávky zcela očividně výzvu k zastavení ignoroval. Jeden z policistů tedy nastoupil do vozu a hned se za ním vydal. Muž se následně snažil vymluvit, že kdyby prudce odbočil, převrhl by se mu náklad, policisté v dalekohledu nicméně viděli, že se nevěnuje řízení a místo toho kouká do telefonu.
Při vážení musí být vůz odbrzděný, proto musí policisté vůz zajistit. Foto: jip
Mezitím hlídka zastavila další dodávku. Její řidič se profesi věnuje zhruba 20 let, byť už je v důchodu, nechce se přivýdělku vzdát. Za svou kariéru musí na váhu s vozem teprve potřetí. Veškeré doklady včetně zdravotní způsobilosti má v pořádku, u vážení se však ukázalo, že náklad váží o 400 kg více. Kontrola, zjištění přestupku i zaplacení pokuty jej nechaly naprosto v klidu. „Už jsem volal na dispečink,“ potvrdil muž slova policisty, že v tu chvíli samozřejmě nemůže v jízdě pokračovat. „Pan řidič mě bude následovat na odstavné parkoviště pod vrch Bořeň, odkud do přeložení nákladu do dalšího vozu nesmí odjet,“ podotkl policista.
Policista doprovodí řidiče této dodávky na odstavné parkoviště, kde musí její řidič počkat na kolegu, který převezme část jeho nákladu. Foto: jip
Jak samotné vážení probíhá? „Používáme zde tzv. nízkorychlostní vážení. Policista pokyne řidiči, aby najel pomalu na váhu nejprve přední nápravou. Kola zajistíme a vůz odbrzdí. Takto se postupně zváží všechny nápravy. Dle VIN kódu a rozměrů vozu počítač následně vyhodnotí, zda je vše v pořádku, nebo naopak,“ vysvětluje Vágner. Od váhy vedou kabely do policejní dodávky, která je vybavena jako malá kancelář. Policisté mají k dispozici dvě pracovní místa, počítače, obrazovku, na níž mohou řidiči kontrolovaného vozu ukazovat dotyčnému potřebné údaje. Nechybí ani tiskárna.
Policisté mají v dodávce kompletně vybavenou kancelář. Foto: jip
Policisté na místě mohou uložit řidiči blokovou pokutu do výše 15 tisíc korun, pokud řidič nesouhlasí, ve správním řízení mu může být vyměřeno až 100 tisíc korun. „Dále může být dopravci přepravní společnosti, s nímž přestupek řeší místní úřad, uložena pokuta do výše půl milionu korun, a to například ve chvíli, kdy řidič odmítne podstoupit proces vážení, nebo například neuposlechne zákaz v pokračování v jízdě,“ dodává Vágner.
Dle zkušeností policistů ani takováto výše pokut dopravce neodradí od toho, aby dodávky přetěžovali. Při počtu kontrol a objemu přepravy je pravděpodobné, že policisté zkontrolují jejich vozy jen v řádu několika procent. Zisk je v tu chvíli násobně vyšší než udělená pokuta.
Zajímavostí je, kam vybrané pokuty putují – 40 % je příjmem vlastníka pozemní komunikace, na níž bylo kontrolní vážení provedeno. Dalších 45 % je příjmem daného kraje, resp. Obce, a 15 % z vybrané částky jde do rozpočtu policie. Policisté samozřejmě nemůžou provádět vážení, kdekoliv si zamanou. „Místa musí být schválená danou samosprávou. Podélný sklon v místě měření nesmí převyšovat 2 % a příčný sklon 3 %, aby vážení nebylo ovlivněné,“ dodává policista. V dodávce mají policisté také koště, aby před položením přenosných vah z místa odstranili kamínky.
Během jednoho dne zváží policisté zpravidla deset vozů. Odpoledne už je většina dodávek i kamionů bez nákladu, kontroluje se tak většinou už jen jejich technický stav.