ČR - Správa železnic zavede od soboty 15. srpna 2020 na tratích se zjednodušeným způsobem řízení dopravy podle předpisu D3 balíček podpůrných organizačních opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu. Opatření byly již představeny v červenci v rámci jednání Pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu. V následujících 20 letech půjde do zabezpečení tratí okolo 100 miliard korun.
Hlavním pilířem těchto opatření je zavedení ohlašovací povinnosti jednotným systémem „vždy a všude". Všechny vlaky tak budou mít vždy a bez výjimky ve všech dopravnách nařízenou ohlašovací povinnost, tedy komunikaci strojvedoucího s dirigujícím dispečerem řídícím dopravu. Strojvedoucí vlaku bude smět odjet z dané dopravny až po obdržení povolení k jízdě do následující dopravny. Dopravny jsou nádraží na tratích se zjednodušeným řízením dopravy, ve kterých je možné křižování protijedoucích vlaků či dostižení vlaků stejného směru a která nejsou obsazena personálem řízení provozu.
Dosud byly ohlašovací povinnosti nařizovány jen v dopravnách a vlakům, u kterých byly nezbytné z hlediska řízení dopravy; ostatní dopravny mohly být projížděny bez ohlášení. Nová úprava přináší zejména pro strojvedoucí pravidlo: Jsem s vlakem v dopravně D3 = musím se ohlásit dirigujícímu dispečerovi.
Dále se dispečerům řídícím provoz na těchto tratích odebírá možnost vlakům operativně rušit ohlašovací povinnost. Pro zpravidelnění dopravy bude také zakázána jízda vlaků s náskokem, tedy v dřívějším čase, než stanovuje jejich jízdní řád. To se týká v zásadě vlaků nákladní dopravy, případně spojů neveřejné dopravy.
Při tvorbě jízdního řádu jsou a budou více zvýrazňovány mimořádné vlaky, aby jejich jízda vždy vyvolávala zvýšenou pozornost. Správa železnic také jako podpůrný prvek pro toto ryze organizační opatření rozšíří k uvedenému datu možnost vykonat ohlašovací povinnost rádiovým zařízením přímo ze stanoviště strojvedoucího, a to i na tratích, kde tato možnost dosud nebyla.