Praha - Ministerstvo školství představilo manuály pro fungování škol v následujícím školním roce. Na materiálu resort úzce spolupracoval s ministerstvem zdravotnictví. Do samotných škol byly manuály distribuovány dle avizovaného termínu již v průběhu včerejšího dne, tedy 17. srpna. Manuál obsahuje jak hygienickou, tak pedagogickou část.
„Materiály byly rozeslány do škol dle plánu. To zásadní, co jsme společně s ministerstvem zdravotnictví sledovali, byl maximálně možný návrat k normálu, samozřejmě se zohledněním epidemiologické situace. Společným jmenovatelem všech opatření je minimalizace šíření onemocnění covid-19,“ řekl na tiskové konferenci ministr školství Robert Plaga. Při tvorbě manuálů se resort snažil vycházet ze zkušeností a zejména pak zpětné vazby od ředitelů škol, jsou například v něm graficky odlišeny informace, doporučení a závazné body.
„Je dobrou zprávou, že školy od 1. září budou vstupovat do standardního provozu. Nejsou omezení v počtech tříd ani počtech žáků v nich, není potřeba dokládat potvrzení o bezinfekčnosti. Co se týče hygienických standardů, budou školy fungovat obdobně jako na jaře, a to ve smyslu režimu úklidu anebo častějšího větrání místností,“ doplnil ministr školství s tím, že manuál je navázán na tzv. semafor ministerstva zdravotnictví a je tedy vhodné, aby ředitelé sledovali obecný vývoj jak v ČR, tak ve svém regionu.
Semafor napoví, co se může dít
„Shodli jsme se na tom, že využijeme právě semafor, který je pro nás vodítkem epidemiologické situace v daných okresech. Je to vhodná pomůcka i pro potřeby škol, tak aby ředitelé škol věděli, co může nastat,“ vysvětlil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
„Opatření byla vytvářena odborníky na hygienu, kteří mají zkušenosti s provozem škol a školských zařízení. Základní, co je důležité dodržovat, jsou pravidla osobní hygieny. Je nutné edukovat o zásadách osobní hygieny, což je velmi zásadní. To platí stále a pro celou společnost - dezinfekce, mytí rukou, respirační hygiena. Velmi důležité, a přesto se na to zapomíná, je větrání prostor, a to nejen v covidovém období. Pravidelné větrání tříd je velmi zásadní pro chod a prevenci šíření dané choroby,“ řekl ministr zdravotnictví s tím, že bylo dohodnuto, že ve třídách nebude povinná rouška i z toho důvodu, že jde o homogenní skupiny. „Budou povinné ve společných prostorách, na chodbách nebo ve frontách na výdej jídla v jídelnách. Při konzumaci logicky nikoliv,“ doplnil Adam Vojtěch.
Nákaza ve škole, co teď?
Hlavní hygienička Jarmila Rážová pak na tiskové konferenci shrnula, jaký bude postup v případě zjištění nákazy ve škole. „Pokud se ve škole objeví pozitivní dítě, žák student, učitel, vždy standardně příslušná krajský hygienická stanice provede epidemiologické šetření v ohnisku nákazy. Poté rozhodne a vydá rozhodnutí o karanténě a o přijetí protiepidemických opatření. Jeden nakažený ve škole nemusí nutně znamenat uzavření celé školy. Je potřeba zdůraznit, že i v domácnostech těch, kterým byla uložena karanténa, je nutné důsledně dodržovat preventivní opatření, tedy omezit vzájemný kontakt v rodině, i v domácím prostředí nosit roušky, pravidelně dezinfikovat společnou toaletu, ale i další prostory, individualizovat prostředky denní potřeby, jako je například nádobí,“ řekla Jarmila Rážová.
„Věřím, že dodržováním pravidel, a to jak na straně žáků či studentů, učitelů a dalších zaměstnanců škol, tak i rodičů, se nám podaří projít školním rokem tak, aby nemusela být omezována školní docházka,“ doplnila hlavní hygienička ČR.
Výlety nikdo nyní nezakazuje
„Co se týče škol v přírodě či výletů, v tuto chvíli nejsou zakázány, konání těchto akcí ale bude záviset na aktuální epidemiologické situaci,“ vysvětlil Robert Plaga. Manuál kromě hygienicko-epidemiologické části obsahuje také pravidla pro distanční vzdělávání. „Vláda včera schválila „injekci“ na ICT do škol ve výši 1,3 mld. Kč. V nejbližších dnech tuto záležitost oznámíme školám, a to včetně výpočtu, který je velmi jednoduchý,“ řekl Robert Plaga na tiskové konferenci s tím, že prostředky jsou kromě učitelů určeny také žákům, kteří nemají možnost dálkového vzdělávání v domácím prostředí.
„S technikou a podporou je připraven školám pomoci jak Národní pedagogický institut, tak iniciativa Česko.digital, se kterou ministerstvo na jaře zahájilo spolupráci,“ dodal ministr školství, který zároveň avizoval, že resort v dohledné době zveřejní také doporučení pro chod vysokých škol.