Chomutov - S příchodem listopadových dní začala zimní sezóna údržby komunikací chomutovským technickým službám. Ty jsou tak již na sníh či námrazu dobře připravené. Na zimu je připraveno patnáct sypačů s pluhy, z toho jsou čtyři velké, pět multicar a dalších pět menších vozů.
„Ještě před začátkem zimního období jsme připravili na zimu stroje a mechanizaci, to znamená například osadit traktory radlicemi či jiné vozy pluhy a podobně. Také kontrolujeme technický stav všech vozů i příslušenství a vyzkoušíme je. Do skladů doplňujeme posypové materiály,” uvedl ředitel Technických služeb města Chomutova Zbyněk Koblížek.
Na zimu je připraveno patnáct sypačů s pluhy, z toho jsou čtyři velké, pět multicar a dalších pět menších vozů. „Ty doplní tři traktory s přední šípovou radlicí, pět náklaďáků pro odvoz sněhu, tři nakladače, šest vozů pro ruční posyp a dispečerské vozidlo určené ke zjišťování sjízdnosti a schůdnosti komunikací,” konkretizoval vedoucí údržby komunikací Vladimír Hurník.
Sůl naskladňují technické služby již koncem léta, nyní je ve skladu přes tisíc tun. Ostatní posypové materiály jsou připravené z části a během zimy se pořizují podle potřeby. Drtě mají nyní technické služby přes dvě stě tun a ekogritu deset kubíků. Přestože technické služby vyjíždějí zajišťovat sjízdnost a schůdnost komunikací ihned po jejím zjištění dispečerem, který projíždí v pravidelných intervalech město, musí být lidé hlavně při silné námraze či hustém sněžení velmi opatrní. „Není v našich silách postarat se o všechny úseky silnic a chodníků ihned. Lidé by tedy měli dávat velký pozor především na schodištích, lávkách či na méně frekventovaných částech komunikací,” upozornil ředitel organizace.
Technik někdy kontroluje sjízdnost silnic i každou hodinu
Technik během zimního období vyjíždí v pravidelných intervalech osobním autem do ulic města a sám se tak přesvědčí, zda je sjízdnost komunikací v pořádku, nebo není. V závislosti na počasí zkouší sjízdnost i každou hodinu. Ze zkušenosti již zná nejrizikovější úseky silnic, ty tedy projíždí nejdříve. Vizuálně kontroluje i stav chodníků a okolí. Když zjistí zhoršenou sjízdnost či schůdnost, ať už kvůli sněhu nebo námraze, povolává do služby připravené pracovníky. Ti musí ošetřit nejprve hlavní tahy a trasy autobusů a trolejbusů, pak ostatní silnice a parkoviště. Stejně tak nejprve ošetřují hlavní úseky chodníků, poté ty méně frekventované, schodiště a lávky.
Doba určená pro výjezd vozů od vzniku závady ve sjízdnosti pro údržbu komunikací v 1. pořadí je stanovena v pracovní dny do 30 minut. Mimo pracovní dny se pak technika do ulic musí dostat do hodiny. Vzhledem k držení pohotovostí zaměstnanců technických služeb je doba prvních výjezdů většinou kratší.
Do čtyř hodin od vzniku závady musí být ošetřeny hlavní komunikace, které jsou podle pořadí důležitosti zařazené na první místo v plánu zimní údržby silnic. Jedná se o 27 kilometrů komunikací, konkrétně jsou to silnice, kudy jezdí městská hromadná doprava, příjezdy k nemocnici nebo hlavní silnice na sídlištích. Pak přicházejí na řadu vedlejší silnice v sídlištích, které jsou důležité pro zajištění plynulé dopravy. Třináct kilometrů těchto komunikací musí být ošetřeno do 12 hodin. Do 48 hodin pak musí být ošetřené také zbývající silnice. V případě hustého sněžení projíždějí sypače hlavní úseky a páteřní komunikace stále dokola.
Foto: Technické služby města Chomutova