Chomutovsko - Obce Černovice, Málkov a Zelená protíná silně vytížená silnice I/13, která propojuje hlavní podkrušnohorská města Karlovy Vary, Chomutov, Most a Teplice. Starostové dotčených obcí proto volají po urychlení zamýšlené přeložky mimo obce.
Správa Chomutov za poslední čtyři roky investovala do oprav silnice I/13 v úseku Chomutov – Klášterec nad Ohří nemalé finanční prostředky. V loňském roce se jednalo například o rekonstrukci 1400 metrů silnice přímo v Černovicích.
„Letos dokončíme ještě opravu úseku silnice I/13 kolem elektrárny Prunéřov a v úseku Prunéřov–Zelená,“ informoval starostku Černovic Zdeňku Peroutkovou a následně starostu Málkova Josefa Egermana vedoucí provozního úseku Správy Chomutov Vít Plechatý. Zároveň starosty ujistil, že na další roky je již údržba silnic v celém kraji zasmluvněna.
Starosty obou obcí nejvíc zajímala přeložka stávající silnice mimo obce. „Naše obec je silnicí rozdělená na dvě části. Lidé u nás mají problém dostat se z jedné strany obce na druhou, musejí-li přejít silnici I/13. A situace je každým rokem horší a horší,“ popsala situaci v obci starostka Černovic.
„Pro nás je přeložka silnice zcela zásadní. Máme v obci kolem sta školáků, kteří denně hazardují při přecházení na autobusovou zastávku. Situace je kritická,“ mluvil později ve stejném duchu starosta Málkova Josef Egerman. Zástupci ŘSD konstatovali, že okamžité řešení v podobě bezpečného přechodu, nadchodu, podchodu či jiných opatření je v kompetencích obce, nikoliv ŘSD (resp. státu).
Zamýšlená úprava silnice I/13 mezi Chomutovem a Kláštercem nad Ohří řeší nejen obchvaty obcí Černovice, Málkov a Zelená, které se nacházejí hned za Chomutovem, ale také zkapacitnění v navazujícím, méně osídleném úseku, až po Klášterec. Celý úsek přeložky a zkapacitnění měří přes 14 kilometrů.
„V rámci přeložky silnice I/13 připravujeme zadání pro studii, ze které vyjdou varianty řešení v této lokalitě,“ sdělil postupně oběma starostům Michal Vrabec, který se jako zástupce generálního ředitelství ŘSD ČR jednání také zúčastnil. Jeho slova doplnil ředitel Správy Chomutov Martin Vidimský: „Během příštího roku, zhruba v polovině, bychom měli mít konkrétnější informace, se kterými vás ihned seznámíme“.
Diskuze o aktuálním problému obou obcí pokračovala alespoň v hledání dočasných řešení, jako je instalace úsekového měření a změna dopravního značení v úseku silnice I/13 mezi obcemi Zelená–Málkov, ke které již krajský úřad Ústeckého vydal stanovení. Správa Chomutov nyní připravuje realizaci v podobě úpravy vodorovného a svislého dopravního značení či instalace baliset.
Navazující koordinační schůzka se dle dohody všech zúčastněných uskuteční nejpozději po dokončení studie přeložky silnice I/1.